در مقاله وکیل پایه یک آنلاین در صدور مجوز دادگاه برای ازدواج دختر قصد داریم تا در رابطه با قوانین و شرایط در نظر گرفته شده توسط قانون گذار در رابطه با مسئله مجوز دادگاه برای ازدواج دختر به بحث و بررسی بپردازیم و مواد قانونی در این رابطه را برای شما عزیزان مطرح کنیم. به گفته وکیل پایه یک در صورتی که پدر دختر دلایلی مناسب و درست در راستای مخالفت خود با ازدواج دخترش نداشته باشد و دختر وی به دادگاه درخواست اذن ازدواج داده باشد ، مقام قضایی اجازه ازدواج دختر را پس از بررسی صادر خواهد نمود.

وکیل پایه یک آنلاین در صدور مجوز دادگاه برای ازدواج دختر

اجازه ازدواج دختر با کی است ؟

در ماده ی 1043 قانون مدنی کشور آمده است که اگر چه ازدواج دختر باکره تنها با اجازه ی والد و پدر او انجام می شود ، اما در مواردی که پدر راضی به ازدواج نباشد و اجازه ی ازدواج دختر را ندهد و همچنین دختری که به سن رشد رسیده است ، فردی را که هم تراز با خود باشد پیدا کرده باشد ، می تواند دادخواست اجازه ازدواج به دلیل خودداری پدر از اذن ازدواج بدون دلیل شرعی و قانونی را تنظیم کرده و به دادگاه خانواده ارائه نماید و با رای دادگاه اقدام به ثبت ازدواج رسمی کند .

 

عدم دسترسی به ولی قهری برای اجازه ازدواج

در ماده ی 1044 قانون مدنی ایران بیان شده است که اگر دوشیزه در هنگام ازدواج با غیبت یا عدم دسترسی به ولی قهری مواجه گردد ، میتواند با اجازه ی دادگاه به ثبت رسمی ازدواج با پسر مورد نظر خود بپردازد . می بایست بدانید که اگر ولی قهری دختر ، زنده نباشند ، محجور باشند و یا تحت قیمومیت کسی باشند ، دختر در ازدواج مستقل بوده و نیازی به اجازه ی کسی ندارد .

وکیل پایه یک خانواده می گوید : در نتیجه با توجه به اینکه به شکل قانونی اذن پدر برای ازواج دختر دوشیزه واجب است ، اما اگر شرایطی به وجود آید که پدر و یا جد پدری او در محل حاضر نباشند ، و همچنین به آن ها دسترسی نیز نداشته باشد و عادتا اجازه از آن ها ممکن نباشد ، و دختر به ازدواج نیاز داشته باشد ، تحت این شرایط دختر می تواند بدون اذن پدر ازدواج نماید .

نکته ای که لازم می دانیم تا متذکر شویم این است که ” موارد مشمول ماده 1043 و 1044 که بر لزوم اجازه پدر در مورد دختر باکره تأکید دارد و در عین حال در شرایطی امکان ازدواج از طریق حکم دادگاه را تسهیل می‌کند، ارتباطی با سن و سال و نیز بلوغ دختر ندارد و صرف اینکه دختر باکره باشد حتی اگر سن بالایی داشته باشد یا اگر قبلا ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد، اما همچنان باکره باشد مشمول مقررات مذکور است. ”

 

مثالی از دادخواست نامه مجوز ازدواج بدون اجازه پدر

تعیین خواسته و بهای آن: صدور حکم بر اجازه ی ازدواج به دلیل خودداری پدر از اجازه ی مزبور بدون دلیل شرعی و قانونی
دلایل و منضمات دادخواست: ۱- فتوکپی مصدق شناسنامه ۲- فتوکپی توافقنامه اینجانبه و همسر آینده در شروط دوازده گانه و مهریه

ریاست محترم مجتمع قضایی / دادگستری  ……
احتراماً به استحضار عالی می رساند:

1- اینجانبه …… فرزند …… دارای دانشنامه لیسانس…… با داشتن ۲۳سال سن قصد دارم با آقای…… فرزند.. متولد…… دارای مذهب……. و دارای شغل .. که در خانواده ای مذهبی متولد گردیده و پایبند به مسائل شرعی و مذهبی می باشد ازدواج نمایم.
۲-  با کمال تاسف پدر اینجانب (خوانده) بدون دلیل شرعی و قانونی با ازدواج اینجانب با مشارالیه مخالفت می نماید و از دادن اذن جهت ازدواج امتناع می ورزد.
۳-  خوانده شروط دوازده گانه ضمن عقد نکاح را پذیرفته و تعهد به پرداخت تعداد .. سکه بهار آزادی به عنوان مهریه نموده است.
۴-  علیهذا با تقدیم این دادخواست، با عنایت به مراتب فوق مستنداً به ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی صدور حکم مبنی بر اجازه ازدواج با نامبرده مورد استدعاست. ”
محل امضاء مهر

وکیل خانواده در صدور مجوز دادگاه برای ازدواج دختر

 

چگونگی رسیدگی دادگاه به دادخواست

طبق نظر وکیل پایه یک خانواده در صورتی که دلیل درخواست مجوز ازدواج ، مجهول المکان بودن و عدم دسترسی به پدر باشد ، دادگاه طبق ماده 73 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب ، در روزنامه های کثیر الانتشار ، زمان دادرسی و دادخواست و ضمایم آن منتشر می شود .

اگر در هنگام تشکیل جلسه دادگاه ، دختر حاضر باشد و فرد خوانده شده در روزنامه ها حضور پیدا نکند ، ” خواهان اظهار می‌کند که خواسته من به شرح دادخواست تقدیمی است. ”

دادگاه دستور می دهد که واحد مددکاری به تحقیق و جستجو در محل زندگی اعلام شده ی پدر خواهان بپردازند و همچنین از وضعیت اجتماعی و اخلاقی او تحقیقی به دست آورند .

پس از بررسی های به عمل آمده از تحقیقات ، دادگاه در جلسه ای دیگر شاهد ها را فراخوانده و به بررسی مشخصات داماد می پردازد . و در صورت صلاح دانشتن مرجع قضایی ، حکم ازدواج یا عدم ازدواج صادر می گردد .