سوالات و مشکلات حقوقی برای هر شخص یا هر خانواده ای پیش می آید و یا اینکه هر فردی ممکن است با اسناد و قراردادی در طول زندگی برخورد داشته باشد که اگر اطلاعات حقوقی در مورد آن قرارداها یا اسناد نداشته باشد ممکن است دچار مشکلاتی شود .

بنابراین در این مطلب چند نکته حقوقی که می تواند به داشته های شما اضافه کند برای شما توضیح داده شده است .

 

سند های دست نوشته ی قولنامه

وکیل شرق تهران می گوید : سند ها و دست نوشته های شما در هنگام عقد قرارداد غیر قابل انکار و بدون شک و تردید می باشند . اما در هنگام انجام معاملات و تنظیم سند و در مرحله ی اثبات اصالت سند بسیار ریسک پذیر هستند .

باید توجه داشته باشید که بسیاری از این دسته از اسناد جعل می شوند بنابراین اثبات اصالت سند برای کارشناسان این حوزه کاری بسیار دشوار می باشد .

در نتیجه بهتر است تا از معامله با دست نوشته ها بپرهیزید و در صورت عدم دسترسی به دفتر ثبت اسناد رسمی ، حتما از دو شاهد بالغ استفاده نمایید .

 

سند جعلی

زمانی که یک سند دست نوشته به مقام قضایی تحویل داده می شود ، ایشان این سند را به کارشناس ارجاع می دهد تا از اصالت سند با خبر شود .

اگر احراز اصالت سند انجام نشود آن سند ؛ سند جعلی شناخته می شود و اگر فرد ذینفع ، من باب این قضیه شکایت کند ، یک پرونده ی قضایی جدید با عنوان جعل سند و استفاده از سند مجعول ایجاد می شود که مجازات هر کدام برابر با 6 ماه حبس خواهد بود .

یکی از متداول ترین این اسناد ، سند دست نوشته ی بخشش مهریه ی زن می باشد که همواره مشکلات زیادی را ایجاد می کند .

 

استعلام وضعیت ثبتی ملک

لازم است تا زمانی که قصد معامله ی زمین یا ملکی را دارید ، پیش از انجام معامله ، از دفتر ثبت اسناد رسمی در مورد ملک و مستغلات آن یک استعلام تهیه فرمایید و در صورت عادی بودن شرایط ، اقدام به انجام معامله و امضای سند و عقد قرارداد بنمایید .

در موارد زیادی پیش آنده است که ملک به دلایل قانونی در توقیف یا رهن بوده است یا فرد فروشند اجازه ی معامله ی ملک را نداشته است . بنابراین استعلام و دریافت کد رهگیری باعث جلوگیری از مراجعه به مراجع قضایی خواهد شد .

 

مهریه

” مهریه بالای ۱۱۰ سکه با معرفی و توقیف اموال، نظیر ملک، دارایی، حساب بانکی، حقوق دریافتی ماهانه و .. قابل وصول است.  ”

مهریه بعد از فوت زوجه توسط ورثه می تواند دریافت شود . بعد از فوت زوج ، زوجه می تواند مهریه ی خود را از اموال به جا مانده ی آن مرحوم طلب نماید .

وکیل پایه یک تهران و چند نکته حقوقی

وکیل پایه یک تهران و چند نکته حقوقی

معامله صوری

بعضی اوقات برخی از افراد برای فرار از دین معامله و بدهی ، اموال خود را به نام شخص دیگری می زنند . این معامله از نظر قانونی یک معامله ی صوری شناخته می شود .

مقام قضایی با توجه به این که این اموال به نام افراد  درجه یک خانواده شده باشد ، و در ازای آن پولی دریافت نشده باشد و همچنین نزدیک به زمان وقوع دعوا در دادگاه باشد ، این معامله را باطل اعلام می دارد .

همچنین اگر ذینفع شکایتی در این خصوص به عمل بیاورد ، فرد به دلیل فرار از دین ممکن است از 4 تا 48 ماه حبس دریافت کند .

 

صیغه در دوران نامزدی

خانواده هایی هستند که از آثار حقوقی نکاح موقت بی خبرند و در دوران نامزدی بدون آگاهی به مسائل حقوقی ، بین دختر و پسر صیغه می خوانند .

برای نکاح یا عقد موقت ، مبلغ کمی مهریه تعیین می نمایند تا در پایان عقد موقت هر دو طرف اقدام به عقد دائم نمایند .

مشکلات قضایی از آنجایی شروع می گردد که مرد با عقد دائم مخالفت می کند . با خودداری پسر از عقد دائم ، خانواده ی دختر متحمل ضرر می شود و با دریافت مهریه ی بسیار کم ، رابطه ی آن دو به پایان می رسد . چه بسا که در این دوران زوجیت نیز رخ داده باشد .

 

وعده و وعید های قبل از ازدواج

وعده ها و حرف هایی که در جلسات خواستگاری و امثال این توسط طرفین گفته می شود ، هیچگونه تعهد و حتی مشروعیت رابطه ی زناشویی را ایجاد نمی کند .

با استناد به قانون مدنی می توان اینطور گفت که وعده و وعید های ازدواج به هیچ عنوان ایجاد علقه ی ازدواج نمی نماید ، حتی اگر تمام یا بخشی از مهریه پرداخت شده باشد .

شماره تماس:

  88401560 – 88403166 – 88403987- 021

09124970000  –  09124920000