مهریه در قانون خانواده و ازدواج در اسلام از ضروریات ازدواج می باشد که به آن توصیه می شود مهریه که به عنوان وجه مورد وصول یا به عنوان هدیه از طرف زوج به زوجه تعلق می گیرد و باید طبق توافق پرداخت شود . مهریه از زمان عقد قرار داد نکاح به زوجه قابل پرداخت است . مهریه انواع مختلف دارد که در عقدنامه نوشته می شود مفاهیم عندالمطالبه و عندالاستطاعه از انواع مهریه است که در قرار داد های ازدواج نوشته می شود که ما در این مقاله به آن اشاره ای کوتاه خواهیم داشت .

تفاوت انواع  مهریه

مهریه عندالمطالبه به چه معناست ؟

واژه عندالمطالبه یک کلمه عربی برگرفته از دین مبین اسلام است و به معنای وقت یا زمان خواستن بر همین اساس می توان گفت که وقتی در عقدنامه ذکر می شود مهریه عندالمطالبه زوج موظف است که مهریه زوجه را هر زمان که او بخواهد بدون هیچ چون و چرایی پرداخت نماید .

مهریه عندالاستطاعه به چه معناست ؟

با توجه به واژه  عندالمطالبه که در مورد آن توضیح داده شد می توان گفت که مهریه عندالاستطاعه اگر درزمان در عقدنامه ذکر شود به این معناست اگر زن در هر زمان نسبت به دریافت مهریه درخواست کند این تکلیف را خواهد داشت که اثبات کند شوهر اواز دارایی و اموال کافی برای پرداخت مهریه او برخوردار است. و مرد نیازی نیست که برای دادگاه دلیل بیاورد که توان پرداخت مهریه را ندارد .
بنابراین زن می بایست زمان مطالبه مهریه، ثابت کند که مرد توانایی پرداخت را دارد .

برای برقراری با وکیل مهریه  با شماره وکیل مهریه می توانید ارتباط برقرا کنید

مهریه ازدواج

انواع مهریه

اما این اثبات در مهریه عندالمطالبه ضرورتی ندارد و زن در هر زمان حتی بلافاصله بعد از عقد نیزمیتواند مهریه خود را درخواست کند. و این دینی است به گردن مرد .  چنانچه مرد ادعا کند که برای  پرداخت مهریه عندالمطالبه  تمکن مالی ندارد اثبات این مدعا برعهده خودش می باشد که می تواند برای اثبات این کار از وکیل پایه یک برای کاهش حضور خود در دادگاه استفاده نماید

با توجه به مسائل روز و تغیرات درمورد پرداخت و دریافت مهریه، قانون های متداول دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که در قالب مطالب آتی در این سایت بارگزاری خواهد شد

برای دریافت مشاوره بیشتر و بهتر در مورد مسائل حقوقی خانواده می توانید با مراجعه به وکیل دادگستری تهران و گروه وکلای آسایش گستران در کمیسون خانواده طرح مسائله نمایید و در صورت نیاز وکالت پرونده هایی حقوقی ، کیفری و خانواده خود را به این گروه واگذار نمایید .