در مقاله وکیل پایه یک مرد در پرسش و پاسخ قضایی می خواهیم تا به رپسش های پر تکرار مطرح شده از جانب شما عزیزان پاسخ دهیم. در این مقاله سعی شده است تا به اکثر پرسش های مهم و پر تکرار پاسخ داده شود. در نظر داشته باشید که پاسخ های مطرح شده در این مقاله از زبان وکیل پایه یک بیان گردیده است . به بیان وکیل پایه یک در صورتی که افراد اطلاعت خود را در زمینه حقوقی افزایش دهند می توانند در بسیاری از مواقع از بروز مشکلات جدی حقوقی جلوگیری نمایند و بر همین اساس توصیه می شود تا با مطالعه این مقاله سطح اطلاعات خود در زمینه حقوقی را افزایش دهید.


 

پرسش [ مطالبه خسارت ] :
همسایه ی مجاور ما در حال ساخت و ساز خانه می باشد . طوفانی آمد که موجب شد قسمتی از دیوار خانه خراب شود و به داخل حیاط ما بیفتد . چه راهی برای شکایت از آن ها وجود دارد ؟
پرسش وکیل دادگستری غرب :
شما اول می بایست دادخواست تامین دلیل به دادگاه صلاحیت دار یا شورای حل اختلاف بر حسب مورد را ارائه نمایید تا برآورد خسارت شود و سپس دلیل شما تامین گردد . بعد از آن درخواست مطالبه خسارت طبق نظر کارشناس را از صاحب ملک مجاور در حال ساخت از دادگاه درخواست نمایید .
 برای پرسش سوالات خود دررابطه با مطالبه ی خسارت و یا نحوه ی شکایت برای مطالبه ی خسارت خود می توانید وارد سایت آسایش گستران شده و با دفتر آسایش گستران تماس حاصل فرمایید .
پرسش [ ملاقات زوجه با اقربای نسبی ] :
زن از نظر حقوقی تا چه اندازه در یک ماه می تواند به ملاقات والدین خود برود ؟
پاسخ وکیل پایه یک خانواده :
ملاقات زوجه با اقربای نسبی خویش از جمله پدر و مادر می بایستی در حد متعارف باشد . عرف‌ها در این زمینه مختلف هستند و یک قضاوت واحد در میزان ساعت و اوقات آن موجود نیست ؛ اما قدر متیقن این می باشد که ملاقات نمی بایست به روند متداول زندگی مشترک لطمه بزند .

پرسش [ اتهام سرقت ] :
بنده با یک خانومی یک سری اختلافات مالی دارم . وسایل خانه ایشان در روز قبل به سرقت رفته است و این خانوم من را ظنین به دزدی معرفی نموده است . برای رفع اتهام سرقت چه کار باید کنم ؟
پاسخ وکیل حقوقی تهران :
اگر این خانوم نتواند مدرکی مبنی بر دزدی شما به دادگاه ارائه نماید ، شما تبرئه خواهید شد .
 
پرسش [ رضایت شاکی در سرقت ] :
اگر کسی که در سرقت مقرون به آزار به پرداخت 19 میلیون دیه و 37 ضربه شلاق و همچنین 6 سال زندان محکوم شده باشد ، می تواند دیه را قسط بندی کند ؟ اگر شاکی پرونده رضایت بدهد ، دیگر نیازی به زندان نیست ؟
پاسخ وکیل پایه یک مطهری :
به سبب اینکه جرم سرقت دارای جنبه ی عمومی می باشد ، با رضایت شاکی خصوصی فقط از میزان مجازات شما کم خواهد شد و به طور کلی حذف نخواهد گردید . از بابت پرداخت دیه نیز می توانید با اثبات عدم توان مالی به دادگاه با اجازه ی مرجع قضایی دیه را به شکل اقساط پرداخت نمایید .


 


پرسش [ کاهش مجازات سرقت مقرون به آزار ] :
اگر شاکی خصوصی کسی که در سرقت مقرون به آزار به 5 سال و 6 ماه حبس محکوم شده است ، رضایت بدهد چه میزان از مدت حبس کاهش می یابد ؟
پاسخ وکیل پایه یک تهران :
زمانی که شاکی خصوصی اعلام رضایت بنماید ، در جرم سرقت مقدار مجازات از یک تا سه درجه یعنی از 5 سال تا 91 روز طبق نظر قاضی کاهش خواهد یافت .
 
پرسش [ دفاع از اتهام به سرقت ] :
شوهر من از من شکایت کرده است که یک میلیارد و 400 میلیون تومان طلا را از خانه به سرقت برده ام . در راستای حل این مشکل و دفاع از خود در دادگاه می توانم چه کارهایی انجام بدهم ؟
پاسخ وکیل پایه یک آنلاین :
اگر همسر شما از بابت طلا و جواهرات علیه شما تحت عنوان سرقت شکایت کرده باشد با استناد به رابطه زوجیت فی مابین شما شکایت او به نتیجه نمی رسد و در نهایت اگر بتواند این امر که طلا و جواهرات را ایشان برای شما خریداری کرده است و این طلاها دست شما می باشد را اثبات نماید ، می تواند از طریق حقوقی آنها را از شما مطالبه نماید . در رابطه با الزام به تمکین نیز در صورتی که منزل مشترک را ترک کرده باشید به تمکین محکوم شده و در صورت عدم تمکین نفقه به شما تعلق نخواهد گرفت .
 
پرسش [ کشف مشروبات الکلی ] :
از منزل شخصی حدود 250 لیتر مشروبات الکلی در بطری های 4 لیتری پیدا کرده اند . ایشان کارمند دولت است و بار اول هست که این جرم را مرتکب می شود . مجازات وی چیست ؟
پاسخ وکیل پایه یک کیفری:
هر شخصی که مشروبات الکلی را ساخته باشد ، خریده باشد یا فروخته باشد و یا در معرض فروش قرار داده باشد و یا آن ها را حمل و از آن ها نگهداری نماید یا در اختیار افراد دیگر قرار بدهد ، به 6 ماه تا 1 سال حبس و 74 ضربه شلاق و همچنین پرداخت جزای نقدی به مقدار 5 برابر ارزش عرفی و تجاری کالا محکوم خواهد شد .
هر زمان که کارکنان دولت یا شرکت‌های دولتی و شرکت‌ها و موسسات وابسته به دولت ، شوراها ، شهرداری‌ها یا نهادهای انقلابی و به طور کلی قوای سه‌گانه و اعضای نیروهای مسلح و ماموران به خدمت عمومی در جرایم موضوع مواد 702 و 703 مباشرت ، معاونت یا مشارکت کنند ، علاوه بر تحمل مجازات ‌های مقرر به انفصال موقت از 1 سال تا 5 سال از خدمات دولتی نیز محکوم خواهند گردید .
ما در سایت آسایش گستران این امکان را فراهم آورده ایم تا شما بتوانید علاوه بر مطالعه ی متن های مفید و صریح حقوقی ، سوالات خود را نیز مطرح بفرمایید تا توسط وکلای با تجربه به آن ها پاسخ داده شود .