مجازات تهدید به بیان وکیل پایه یک نیاوران

در جامعه ی امروز به دلیل وجود عوامل مختلف درونی و بیرونی ، خشونت در جامعه افزایش چشمگیری داشته است . به همین سبب تصمیم گرفته ایم تا مطلبی را تحت عنوان مجازات تهدید به بیان وکیل پایه یک نیاوران تهیه کنیم تا در رابطه با تهدید و مجازاتی که در پی آن به وجود می آید صحبتی داشته باشیم . در این مقاله به تعریف معنای تهدید خواهیم پرداخت و گریزی به انواع جوانب جرم زده ایم . با این شما می توانید در صورت داشتن هرگونه سوالی در این مبحث ، آن را از ما در زیر این مقاله بپرسید .

مجازات تهدید به بیان وکیل پایه یک نیاوران

شایان توجه است که در مواردی می توان از شخصی تحت عنوان تهدید ، شکایت نمود که دلایل و مستندات قابل اثبات برای قاضی در دست داشته باشید. زیرا در مواردی که از فردی شکایت شود و نتوان جرم وی را در دادگاه به اثبات رساند، شخصی که مورد محاکمه قرار گرفته است می تواند تحت عنوان اعاده حیثیت از فرد شکایت کند.

از نظر وکیل دادگستری تهدید به چه معناست؟

تهدید در لغت به معنای رفتار غیر مشروع و ایجاد ترس در شخصی دیگر می باشد. جالب است بدانید تهدید کردن به تنهایی یکی از موراد مجرمانه است و قانون گذار مجازات های سختی برای فردی که اقدام به این عمل غیر قانونی کند، در نظر گرفته است.

اما از نظر وکیل دادگستری در مواردی که شخصی تهدید به شکایت کند، از نظر قانون این امر مصداق عمل مجرمانه نمی باشد و از لحاظ قانونی او اقدام به تهدید نکرده است.

مواردی که از نظر وکیل دادگستری به عنوان تهدید محسوب می شوند

در اینجا قصد داریم تا به چند مورد از رفتارهای غیر قانونی که قانون گذار آن ها را به عنوان تهدید می شناسد و برایشان مجازات در نظر گرفته است، بپردازیم:

مورد اول

در مواردی که فردی با انواع سلاح سرد از جمله چاقو، قمه، شمشیر و . به ضرب زور و کتک و یا موارد دیگر اقدام به تهدید فرد دیگر کند.

مورد دوم

به گفته وکیل پایه یک دادگستری و مطابق با ماده 668 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات در مواردی که شخصی با زور فردی را ملزم به نگارش نوشته هایی همچون مهر ، امضا ، سند و . کند، مجازات تهدید برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین مجازاتی که قانون گذار برای این مورد در نظر گرفته است از سه تا دو سال حبس و تا 75 ضربه شلاق می باشد.

مورد سوم

طبق قانون و نظر وکیل پایه یک در مواردی که فرد یا افرادی به هر نوعی اقدام به تهدید قتل ، افشای راز ، رساندن ضرر و یا موارد دیگر کنند، شامل مجازات تهدید خواهند شد.

مجازات تهدید به بیان وکیل دادگستری

مجازات تهدید به بیان وکیل دادگستری

انواع جوانب جرم از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری

امروزه برای رسیدگی به یک جرم بایستی آن را از جوانب مختلفی بررسی نموده و مورد بحث قرار داد. به طور کلی هر جرمی که رخ می دهد سه عنصر بایستی در رسیدگی به آن، مورد تحقیق و بحث قرار گیرد.

این سه عنصر عبارتند از عنصر معنوی ، عنصر مادی و عنصر قانونی. مرجع قضایی پس از بررسی و رسیدگی به این سه عنصر حکم قانونی را صادر می کند.

عنصر مادی

بر طبق نظر وکیل دادگستری و قانون رسیدگی به جرائم تهدید، تهدید به هر شکل و با هر نوع رفتاری که منجر به ایجاد ترس و هراس در فرد مقابل گردد، مصداق تهدید شناخته خواهد شد.

از همین رو مراجع قضایی می توانند به این موارد رسیدگی کرده و با توجه به نوع و شدت جرم پیش آمده اقدام به صدور حکم درباره فرد خاطی نمایند.

همچنین در مواردی که سخنانی به فردی نسبت داده شده است و از نظر عرف جامعه آن سخنان تهدید تلقی نمی شوند، فرد گوینده شامل مجازات در نظر گرفته شده برای تهدید قرار نخواهد گرفت.

عنصر معنوی

بر طبق دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری، عنصر معنوی جرم تهدید را می توان اینگونه تشریح نمود که در مواردی که فردی اقدام به تهدید شخص دیگری می کند از عمل مجرمانه خود آگاهی کامل داشته باشد. همچنین در انجام این عمل مجرمانه اقدام به گرفتن امتیازاتی از فرد بنماید.

عنصر قانونی

بر طبق ماده 668 قانون مجازات اسلامی و با نظر وکیل پایه یک دادگستری در خصوص عنصر قانون جرم تهدید می توان گفت در مواردی که فردی اقدام به تهدید شخص دیگری نماید مجازاتی از 3 تا 2 سال حبس در انتظار وی خواهد بود.

همچنین در این موارد قانون گذار 75 ضربه شلاق برای فرد مجرم در نظر گرفته است. البته باید توجه داشته باشید که در مواردی که فرد خاطی بتواند از شاکی خود رضایت بگیرد، پرونده مختومه اعلام خواهد شد.

مراحل رسیدگی به پرونده تحت عنوان تهدید

برای رسیدگی به این نوع پرونده لازم است تا به دادسرای عمومی و انقلاب که در نزدیکی محل وقوع جرم قرار دارد، مراجعه کنید و اقدام به رسیدگی پرونده نمایید.

همچنین برای انجام و پیگیری شکایت خود لازم است تا مستندات و مدارکی که از وقوع جرم که با شهادت شهود اثبات می گردد را برای رسیدگی در دسترس داشته باشید.