پولشویی از دیدگاه وکیل دادگستری

در مقاله ی پولشویی از دیدگاه وکیل دادگستری به سوالاتی از قبیل اینکه پولشویی چیست ؟ و پولشویی در قانون چگونه بیان شده است ؟ و میزان مجازات در نظر گرفته شده برای پولشویی در قانون چقدر است خواهیم پرداخت . در تعریف کلی می بایست گفت که پولشویی به یک سری اعمالی لقب داده می شود که یک شخص یا گروه برای قانونی نشان دادن پول هایی که از راه های خلاف به دست آمده اند ، انجام می دهند .

پولشویی چیست

برای اینکه یک وکیل بتواند در حوزه پولشویی نظرات خود را مطرح کند و به دفاع از موکل خود بپردازد نیاز است تا به ارکان جرائم مجرمانه و در حوزه پولی و بانکی آشنایی کامل داشته باشد.

امروزه برای پیگیری جرائم پولشویی بایستی به دنبال یک وکیل با تجربه و متخصص در زمینه جرائم پولی و بانکی باشید. دادسرای تخصصی رسیدگی به جرائم پولی و بانکی در خیابان فاطمی و روبروی سازمان آب واقع شده است که به صورت تخصصی درباره موضوع جرائم پولی و بانکی به فعالیت می پردازد.

نکاتی درباره پولشویی از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری

برای اینکه بهتر بتوان درباره جرمی همچون پولشویی سخن گفت بهتر است تا پاسخ یک سوال را به صورت روشن بدهیم. و آن سوال این است که،

پولشویی چیست ؟

پولشویی درحقیقت به معنی آن است که پول هایی که از راه خلاف قانون به دست آمده را به صورت قانونی جلوه دادن و منشا غیر قانونی پول های بدست آمده را پنهان کردن.

به عبارت دیگر می توان گفت پول های کثیف بدست آمده از منابع غیر قانونی که از کارهای خلاف که با انجام جرائم مختلف بدست آمده را به ظاهر پول های تمیز در آوردن و وارد اقتصاد کردن.

برای اینکه بتوان پول کثیف را به صورتی نشان داد که کسی بر راه های مجرمانه بدست آمدن پول شک نکند، نیاز است تا جرائم بسیاری انجام شود. از همین رو همیشه رسیدگی به پرونده های پولشویی و جرائم پولی و بانکی و همچنین وکالت چنین پرونده هایی بسیار سخت و دشوار است.

همچنین در اکثر موارد که مراجع قضایی به رسیدگی اینگونه جرائم می پردازند، پای افراد سرشناسی نیز به میان می آید و همین امر موجب زمان بر شدن و دشواری در رسیدگی پرونده می گردد.

جرائمی همچون پولشویی تاثیرات بسیار بدی بر پیکره هر حکومتی می گذارد. تاثیرات منفی همچون بی اعتمادی مردم به نظام یک کشور، بی اعتمادی مردم به افرادی که در راس حکومت یک کشور در قدرت هستند، خارج شدن میزان زیاد از سرمایه یک کشور، ایجاد بی ثباتی در نظام اقتصادی کشور و بسیاری دیگر از اینگونه تاثیرات منفی همگی بر اثر پولشویی و جرائم پولی و بانکی رخ می دهد.

با توجه به همین تاثیرات منفی که پولشویی و جرائم پولی و بانکی بر پیکره یک حکومت دارند، قانون گذاران کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران قوانین بسیاری در این رابطه وضع کرده اند. در همین رابطه قانون مبارزه با پولشویی در سال 1386 به تصویب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

پولشویی از دیدگاه قانون جرائم پولی و بانکی

پولشویی از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری

پولشویی از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری

بر طبق نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قانون گذاران جمهوری اسلامی ایران، مواردی که به موجب آن ساز و کارهای انجام شده پولشویی قلمداد می شوند از دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری عبارتند از:

مورد اول :

فعالیت هایی همچون تحصیل، نگهداری ، تملک و عوایدی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در نتیجه انجام کارهای غیر قانونی بدست آمده باشند از منظر قانون و بر طبق دیدگاه وکیل پایه یک دادگستری مصداق پولشویی هستند.

مورد دوم :

پنهان کردن منشاء غیر قانونی فعالیت هایی همانند تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی که فرد یا افراد در این کار علم به غیر قانونی بودن آن دارند.

همچنین کمک به ارتکاب پولشویی به نحوی که شخص خاطی شامل تبعات قانونی انجام جرم نشود نیز از مصادیق دیگر پولشویی می باشد.

مورد سوم :

اخفاء یا پنهان یا کتمان کردن ماهیت واقعی، منشاء، منبع، محل، نقل و انتقال، جابجایی یا مالکیت عوایدی که به ­طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ی جرم بدست آمده باشد، از دیدگاه قانون و نظر وکیل پایه یک دادگستری پولشویی تلقی می شود.

میزان مجازات جرائم پولشویی از دیدگاه وکیل پایه یک

طبق قانون رسیدگی به جرائم پولشویی افرادی که حکم آن ها مبنی بر انجام عمل پولشویی قطعی می شود بایستی تمامی اموال و عوامل بدست آمده از آن طریق را باز گردانند.

در صورتی که اموال بدست آمده از طریق جرائم پولشویی موجود نباشند، فرد خاطی به جزای نقدی به میزان یک چهارم عواید حاصل از جرم پولشویی که به اثبات مقام قضایی رسیده است، محکوم می شود و باید آن را به حساب درآمد عمومی که نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، واریز کند.